12 + 5 tipů jak mít šťastnější zaměstnance

12 + 5 tipů jak mít šťastnější zaměstnance
Protože již víme, co může být pro zaměstnance důležité a zásadní (a navíc máme šanci to ovlivnit) v tom, aby se cítili spokojeni a lépe tak pro nás pracovali, můžeme se podívat i na to, jak docílit jejich maximální spokojenosti a tím i vyšší motivace k práci.


  • Slovní odměna - každý velmi rád poslouchá, že si někdo jeho práce cení. Nestyďte se za to a řekněte svým zaměstnancům, jak doopravdy dobří jsou.

    - chvalte - nebojte se použít oprávněná slova chvály. Vaši kolegové to ocení a do dalších úkolů se budou pouštět s ještě větší chutí.

    - nekritizujte - taky nesnášíte, když vás někdo peskuje? Že jste něco udělali špatně/jinak/pozdě? Možná jen, že jste se nějak minuli během zadání úkolů. Chyba nemusí být jen na straně vašeho zaměstnance. Zkuste se nad tím zamyslet a třeba zjistíte, že budete muset změnit některý z pracovních postupů. Pokud ke kritice dojde, buďte alespoň konstruktivní.

    - dávejte zpětnou vazbu - netřeba hodnotit každý napsaný e-mail nebo vyrobený klíč. Nastavte si však s kolegy rozumný systém hodnocení, aby zaměstnanci průběžně věděli, jak jste spokojeni s jejich prací.

  • Pracovní povinnosti - každému nováčkovi chvíli trvá, než se dokonale zapracuje. Netřeba je vodit za ručičku, ale ukázat jim správný směr se vám rozhodně vyplatí.

    - jasně úkolujte - úkoly, které na své zaměstnance nakládáte specifikujte. Buďte jasní a klidně se zaměstnanců zeptejte, jestli zadání pochopili správně.

    - žádejte - může se vám to zdát divné, ale příkazy, nařízení a vykřičníky se mohou minout účinkem. Zkuste do svého slovníku přidat slovo prosím a uvidíte, jaké s ním vykouzlíte u svých podřízených zázraky.

    - předejte část odpovědnosti zaměstnancům - nenakládejte si na svá bedra příliš. Vaši zaměstnanci jsou stejně dobří jako vy a určitě se umí rozhodovat i bez vás (Vy si tak jednou za čas můžete vzít dovolenou a nebudete mít pocit, že musíte neustále paranoidně sledovat e-mail, jestli se náhodou něco neděje!).

  • Pracovní atmosféra - nejenom spolupráce s kolegy ale i celkové pracovní prostředí ovlivňuje výkony zaměstnanců. Co myslíte, že by se u vás dalo vylepšit, udělat jinak?

    - budujte pracovní kolektiv - s přátelskými kolegy se pracuje o mnoho lépe než v tlupě závistivých a škodolibých udavačů. Pokud vidíte mezi kolegy nevraživost a nepřátelské vztahy, zkuste si s nimi pohovořit. Můžete tak pojmenovat jejich problém a vyčistit vzduch.

    - nechte je spolupracovat - možnost spoluprácovat s kolegy a vzájemně se od sebe učit je k nezaplacení. Každý z nich přináší do firmy něco nového, co nejen firmu, ale i spolupracovníky posune dál.

    - nastavte pracovní procesy - jsou vaši zaměstnanci zmatení a vlastně jeden neví, co dělají ostatní a na pracovišti vám tak vládne chaos? Zřiďte pořádek a sepište různé procesy a postupy tak, abyste měli přehled jak vy tak i vaši kolegové.

    - určete si firemní pravidla - někomu se sice může pracovat dobře v naprostém chaosu a nepořádku, ale většina lidí bude v tomto prostředí nespokojena. Nastavte si pár základních pravidel, která ve vaší firmě udrží pořádek a jasno. Požadujte dodržování těchto pravidel jak po zaměstnancích, tak se jich držte i vy.

  • Rozvoj a postup - 20 let na jednom pracovním místě a bez vidiny kariérního postupu? Někomu tento stav sice může vyhovovat, ale mnozí další zaměstnanci by spíše ocenili možnost růstu.

    - umožněte kariérní postup - jsou vaši zaměstnanci kvalitní a spolehlivý? Oceňte je např. přidáním odpovědnosti a dalšími úkoly. Nezapomínejte však ani na finanční stránku věci. Zadarmo už ani student nehrabe.

    - dopřejte zaměstnancům školení - chybí vašim zaměstnancům nějaké znalosti či dovednosti? Pošlete je na kurz nebo workshop, kde se tyto nové informace naučí. Vybírejte důkladně, některé kurzy nemusí být tak profesionální, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nebojte se zapojit do výběru kurzu i dotyčné zaměstnance.


    A nezapomeňte na těchto 5 důležitých bodů:
    .
  • chovejte se ke všem slušně
  • jednejte vždy čestně
  • nepodvádějte
  • jděte příkladem
  • důvěru si budujte už od začátku

Užitečné odkazy:
Co britským zaměstnancům způsobuje špatný den v práci a další informace naleznete zde
Článek o kariérním růstu a firmním vzdělávání
Analýzu ekonomických motivací k zaměstnání najdete zde

Další rady

Jak najít nové kolegy

Odchází vám kolega nebo prostě jen máte mnohem víc práce a tak hledáte nového parťáka? Někoho, kdo bude sdílet vaše firemní hodnoty a kdo nebude brát práci jen jako místo, kde jednou za čas něco udělá a dostane peníze, ale jako jedno z míst, kam chodí rád, protože svými činy zde pomáhá dalším lidem? Víte, jak někoho takového poznat? Za chvíli budete mít jasno!

Jak oznámit těhotenství v práci

Ty dva proužky na těhotenském testu vám potvrdil i váš gynekolog a je tedy nad slunce jasné, že za pár měsíců vás doma bude o jednoho víc. Nejen partner, ale i vaši blízcí příbuzní již vše ví, vy ale stále netušíte, jak tuto novinku oznámit svému zaměstnavateli. Nemějte žádný strach, v následujícím článku se dozvíte jak na to.

Zákoník práce a těhotenství

První opojení z radostné zprávy už je za vámi a začínáte přemýšlet, jak to bude s prací? Vyhodí vás zaměstnavatel? Jak na tom budete s penězi? Jaké přídavky dostanete? Budete si moci přivydělat? Na tyto i další otázky vám zodpoví náš článek.