5 kroků ke spokojenějším zaměstnancům
Úspěch firmy často stojí na úrovni spokojenosti zaměstnanců. Nezáleží na tom, jestli pod sebou máte pouze tři zaměstnance nebo jestli vedete další 4 samostatná oddělení větší společnosti. Některé věci jsou stejné jak v malé firmě, tak v korporátní společnosti.
Nezapomeňte, že jako šéf musíte v první řadě myslet a starat se o vlastní zaměstnance, aby byli spokojení a mohli odvádět dobrou práci a díky tomu se ještě o to pečlivěji starat o vaše zákazníky. Motivovaný a spokojený zaměstnanec totiž dokáže často pro vaši firmu udělat mnohem víc, než různé laciné slevy a jiné vábničky.
Nejste si ale jistí, jak někoho motivovat? Nemáte žádné zkušenosti a různé psychologické příručky nebo kurzy se vám vždy vyhnuly velkým obloukem? Nebojte se, není to zase tak složité, jak se na první pohled může zdát. Jen je důležité si uvědomit, koho to vlastně máte v týmu a na čem tak můžete zapracovat.
Proč je dobré znát Maslowovu pyramidu potřeb?
Americký psycholog Maslow sestavil tuto pyramidu potřeb již v minulém století. Od nejnižšího stupně prezentuje naše potřeby, které jednu za druhou můžeme uspokojovat a být tak spokojenější a šťastnější. Pokud se dokážeme postarat o naše nejnižší, nejzákladnější potřeby, můžeme se pak věnovat věcem dalším, důležitým. Např. seberozvoji nebo realizaci při práci.
A co vy jako zaměstnavatelé můžete udělat pro své zaměstnance? Co všechno můžete ovlivnit, aby se v zaměstnání cítili příjemněji a aby měli touhu dělat svoji práci lépe?
- finanční ohodnocení - je jednou z věcí, kterou jako zaměstnavatelé ve většině případů můžete ovlivnit. I přesto, že odměňujete zaměstnance podle tabulkových platů, máte možnost je finančně ocenit. Využijte možnosti osobního ohodnocení.
- slovní ohodnocení - pochvala v případě dobře odvedené práce se poslouchá velmi dobře a častokrát je i účinnější, než drobná finanční odměna. Každý rád slyší, že se mu něco podařilo, že svoji práci dělá správně.
- pracovní povinnosti - v některých případech je pracovní náplň zcela jasně daná, ale někdy není problém zadat/přidat zaměstnancům takové úkoly, které budou plnit s větší chutí a s kreativnější myslí.
- pracovní kolektiv - je důležité, aby se blízcí kolegové a spolupracovníci cítili na pracovišti spokojeně. Pokud mezi sebou vedou žabomyší války, je vhodné tento problém vyřešit tak, aby negativně nezasahoval do pracovního procesu. Pokud je to tedy jen trochu možné, vybírejte nové zaměstnance ve spolupráci s těmi stávajícími.
- pracovní prostředí - holé strohé zdi nebo abstraktní barevné stěny. Co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Jestli je to ve vašich silách, dopřejte zaměstnancům možnost podílet se na tom, jak bude vypadat jejich pracovní místo. Inspirujte se u následujících zaměstnavatelů. Trochu zábavy během pracovní doby může vést k větším výkonům, než osekání osobního života v práci na minimum. Unifer - zdroj obrázku: http://www.zasedackaroku.cz/images/gallery/2015/unifer_2.jpg
Skrz - zdroj obrázku: http://www.zasedackaroku.cz/images/gallery/2015/skrz_4.jpg
JetBrains - zdroj obrázku: http://www.zasedackaroku.cz/images/gallery/2015/jet_brains_3.jpg
Ještě stále netušíte, jak přesně zaměstnance motivovat? Přečtěte si několik našich dalších tipů. Důležité je správně vytušit, jaká motivace na jednotlivce bude fungovat. Zkoušejte různé druhy a sledujte, jak působí. A pokud hledáte nové zaměstnance, nezapomeňte na portálu publikovat pracovní inzerát.
Další rady
Jak najít nové kolegy
Jak oznámit těhotenství v práci
Ty dva proužky na těhotenském testu vám potvrdil i váš gynekolog a je tedy nad slunce jasné, že za pár měsíců vás doma bude o jednoho víc. Nejen partner, ale i vaši blízcí příbuzní již vše ví, vy ale stále netušíte, jak tuto novinku oznámit svému zaměstnavateli. Nemějte žádný strach, v následujícím článku se dozvíte jak na to.
Zákoník práce a těhotenství
První opojení z radostné zprávy už je za vámi a začínáte přemýšlet, jak to bude s prací? Vyhodí vás zaměstnavatel? Jak na tom budete s penězi? Jaké přídavky dostanete? Budete si moci přivydělat? Na tyto i další otázky vám zodpoví náš článek.